Cukupkah Keperluan Nutrisi Untuk Badan Kita?

2:59 PM

Makan secara sihat pun boleh provide vitamin yang cukup kepada badan. Tak payah makan supplemen. 

Sebagi seorang mak yang fully breastfeed anak dia. Mak yang kepoh ni sangat concern dengan pengambilan kalsium harian.

80 biji badam membekalkan 250mg kalsium. Keperluan kalsium bagi seorang wanita yang menyusukan anak seperti saya ni adalah 1000mg.

Takkan kena makan sampai 320biji badam setiap hari. Sekilo badam RM40 kauuu...

Selain badam, makanan yang tinggi kalsium termasuklah brokoli, salmon, kacang soya, lobak dan yogurt. Boleh la makan 80biji badam, semangkuk brokoli, 8auns yogurt dan 2 cawan susu untuk menampung keperluan kalsium sehari saya.

Fuhh!! Fuhh!!

Ostematrix, 4 biji sehari - boleh cukupkan keperluan kalsium seharian saya, 1000mg.

Sebotol Ostematrix ada 120 tablet. Cukup untuk sebulan hanya pada harga RM61, jika ambil 4 tablet setiap hari.

Saya ni lokek la juga. Saya hanya ambil 2 tablet setiap hari. Dapatlah Ostematrix tahan sampai 2 bulan.

2 tablet 500mg. Top up kalsium dengan 2 gelas susu setiap hari. Dah. Cukupkan keperluan kalsium untuk badan kita?  :-)

Tu baru contoh keperluan kalsium dalam badan. Belum vitamin A, B, C, D, E dan lain-lain lagi. Semua tu perlu. Kalau tidak 

Kalau kita faham nutrition facts dalam makanan. Kita boleh control apa yang kita makan tanpa perlu risau jadi gemuk, kurang khasiat dll, hanya di hujung jari.