Tips Kurangkan Kesan Regangan Semasa Hamil

12:49 PM

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Semasa mengandungkan Alam, saya tidak tahu tentang kesan regangan (stretch mark) langsung. Sehinggalah minggu ke 18, saya lihat bawah perut saya seperti merekah-rekah. Hampir saya histeria. Serius kesan regangan itu menakutkan. Mungkin sebab pertama kali.

Selepas itu, apa lagi, saya terjah farmasi dan Watson mencari krim/losyen. Hampir 4 krim dan losyen saya sapu pada perut saya setiap malam. Bio-Oil, Butter Cream Palmer, VCO dan Olive Oil. Gila tak? Alhamdulillah. Kuranglah sedikit kesan regangan tu sepanjang kehamilan. Maksudnya, tidaklah bertambah teruk. T__T Nangis!

Apa itu strech mark?

Gambar ihsan Google.

Gambar di atas sebagai contoh. Stretch mark bukan saja di kawasan perut saja tau. Kadang-kadang di bahagian peha. Sebab semasa mengandung berat badan kita bertambah, perut pun membesar, jadi kulit pun akan meregang. Selalunya ibu-ibu hamil mesti mengalami kesan regangan seperti ini. Jika dari awal dikawal dan dielak, mungkin kesan regangan tu tidak lah teruk dan mudah untuk dirawat selepas bersalin nanti.

Lagi satu kesan regangan juga terdapat pada mereka yang lose weight. Apabila lemak-lemak hilang dalam proses kuruskan badan, kulit-kulit yang selama ini meregang menjadi kecut dan meninggalkan kesan-kesan regangan. (Itu sebab pentingnya pengambilan ESP dalam set kurus Shaklee, tapi ini cerita lain, Hihi.)

Jadi, untuk adik-adik bakal ibu sekalian, akak suka nak kongsi tips dan panduan untuk adik-adik dalam mengurangkan kesan regangan semasa hamil. Sebaiknya kita kawal sebelum merawat. Prevention is better than cure, omputeh cakap. :-)

Sebaik-baiknya, dah masuk 2 bulan tu, adik-adik dah boleh sapu krim pencegahan kesan regangan. Pastikan kandungan krim/losyen ada mengandungi vitamin E yang cukup bagus dalam merawat masalah kulit. 

Pati aloe vera atau lidah buaya juga boleh mencegah terjadinya kesan regangan.Selain dari itu, minyak zaitun dan minyak kelapa dara juga boleh digunakan untuk mencegah kesan regangan pada perut dan peha. 

Caranya, sapukan pada perut dan peha selepas mandi pagi dan petang. Insya Allah kesan regangan dapat dielak atau jika ada pun tidak seteruk mana.

Minum air kosong secukupnya untuk mengelakkan kulit menjadi kering. Sebaik-baiknya 2-3 liter sehari atau ikut berat badan. Berat badan/30 = jumlah air yang perlu diminum. Makan buah-buahan, yogurt dan minum susu segar pun boleh mengelakkan terjadinya kesan regangan.

Elakkan minuman berkafein. Sebab ianya akan mengeringkan kulit. Kulit yang kering akan memburukkan lagi kesan regangan atas kulit kita.

Adik-adik boleh juga mengamalkan body scrub atau lulur badan pada bahagian kesan regangan supaya sel kulit mati pada bahagian itu dapat ditanggalkan dan parut dapat dikurangkan.

Insya Allah, kesan regangan dapat dicegah atau dikurangkan. Yang penting, konsisten dan selalu amalkan. Sebaiknya semasa hamilla kita dah prevent supaya selepas bersalin nanti, kesan regangan tidak begitu teruk dan mudah dirawat.

Juga, akak sangat-sangat cadangkan sekiranya adik-adik nak alternatif dari Shaklee, adik-adik boleh:

<3 Mengambil Protein ESP dan Vitamin C setiap hari

<3 Menyapu bahagian stretchmark dengan Vitamin E

<3 Mengamalkan Collagen Powder Shaklee untuk mempercepatkan pembaharuan dan keanjalan kulit dari dalaman..

Jika tidak mampu mengambil kesemua yang dicadangkan, bolehlah mencuba sekurang-kurangnya salah satu daripada Protein ESP, Vitamin C atau Vitamin E.

Disamping itu, jangan lupa minum air kosong sekurang-kurangnya 2-3 liter untuk memastikan kulit adik-adik lembap dan sihat.

InsyaaAllah, jika diamalkan dengan konsisten, bukan saja dapat membantu mengurangkan kesan stretchmark, malahan sangat membantu mengekalkan kesihatan kulit adik-adik secara keseluruhannya.

Untuk pertanyaan atau pesanan produk Shaklee, boleh email akak terus pada amizuraida @ gmail dot com atau whatsapp Amyz 013 713 0042.

Semoga panduan ini dapat membantu adik-adik menghadapi kehamilan dengan baik dan mudah-mudah saja. :-)

Salam sayang dari akak;
xoxo
Amyz
~yang baik berterusan~

Diet semasa Menyusukan

Menu Langsingkan Badan Untuk Ibu Menyusukan.

3:40 PM

Assalamualaikum wbt, dan Salam Sejahtera.

Orang kata, saya dah memang semulajadi kurus jadi tak perlu diet sangat pun dah kurus. Tapi sebenarnya ramai orang tak jumpa saya secara fizikal. Sebab kebanyakan kawan-kawan saya di KL, saya di JB. Yang tau saya tembam, suami saya dan kawan-kawan office saya sajalah.

Bila tembam tu, memang saya tak kuasa nak ambil gambar. Haha. T____T

Sebenarnya. sebelum mengandungkan Amelyz, berat saya naik macam dipam-pam. Nak cecah 60kg. Ampun sangat tau! Saya ketakutan. Ye la. Alam dah masuk 2 tahun. Menyusu pun waktu malam. Siang saya dah tak mengepam sebab Alam hanya nak susu saya direct latch saja. Siang dia minum susu formula. Malam saja dia nak mengempeng.

Badan saya ni, kalau tak jaga, potensi untuk mengembang memang ada. Jadi sebelum dia kembang, baiklah saya kawal dan elak.

Sebelum mengandungkan Amelyz, memang gila-gila saya diet, buat detox, malam makan oat saja. Makan buah-buahan. Pergi trial di slimming center. Bila buat trial dapat kurang la 1-2 inci, walaupun berat tak berapa turun sangat, sebab buat 1 sesi je. Saja je la try kan. Pentipu betul. Haha.

Sehingga dapat balik berat ideal, 53kg. Memang niat nak turunkan lagi sehingga 50kg. Tak sempat. Dah mengandungkan Amelyz. Lepas tu pula, nak turunkan berat lagi selepas lahirkan Amelyz, dah mengandungkan Alim. Haih.

So, ini kali lah!!

Kat sini, selain consume set pelangsingan Shaklee, pemakanan seharian juga sangat penting dalam proses nak turunkan berat badan ni. Sebabkan saya masih menyusukan Alim, saya tak boleh cut down makanan macam sebelum Amelyz dulu. Saya perlu makan untuk hasilkan susu.

Sebaik-baik makanan adalah makanan yang boleh boost sekali production susu. Dua dalam satu. ;-)

Tricknya mudah. Sediakan 1 cawan potongan buah-buahan dan sayuran untuk dimakan waktu-waktu lapar atau selepas susukan baby. Mesti rasa lapar.

Ok. Saya nak share menu untuk langsingkan badan bagi ibu yang menyusukan.

Sarapan pagi:
Sandwich dengan hirisan ayam. Jus buah-buahan

Snack:
Bijiran dengan susu

Makan tengahari:
Pasta dengan sayuran. Air kosong

Snack:
Smoothie

Makan Malam:
Salad dengan hirisan ayam. Jus buah-buahan.

Dan saya kongsikan juga panduan menu untuk ibu menyusukan yang saya google dari internet.



Harap dapat membantu ibu-ibu kekal langsing selepas melahirkan, tanpa menjejaskan penyusuan anak. ;-)

Rahsia Kurus.

Saya Nak Kurus!

3:52 PM

Sebelum pregnant. 53kg. Masa pregnant sampai 38 minggu dah nak 70kg tau. Lepas berpantang 44 hari dapat turun sehingga 54kg. Lepas habis cuti bersalin 97 hari (cuti bersalin 90 hari campur cuti tahunan 7 hari.) 53kg.

Bukan mudah nak turunkan berat badan selepas bersalin, terutamanya bila usia dah lebih dari 30 tahun. Metabolisma badan dah berkurang. Bila makan banyak sikit je, terus naik. Susah hati betul la. T__T

Bukan saya nak kurus sangat pun. Tapi saya suka berat badan saya bawah 53kg. Sebab kalau lebih sikit, saya mesti rasa badan tak berapa sedap. Mudah letih, rasa malas. Tu yang tak mahu tu. 

Saya tak adalah diet beriya-iya, tak makan itu ini. Apa yang saya nak makan, saya makan. Bersenam seminggu sekali. Itu pun 10 minit selepas Subuh. Tambahan saya sedang menyusukan anak, jadi saya senang sangat lapar lepas penyusuan. Trick situ, jangan makan makanan yang banyak kalori. Makanan terbaik oat. Saya minum ESP campur oat. Kenyang berkhasiat dan tidak menambah kuantiti lemak dalam badan. Ahaks!

Tak mahu cakap banyak sangat. Biarlah gambar berbicara. :-)



Inilah rahsia kurus. Bukan. Rahsia mengekalkan berat badan ideal saya.

Omega - bakar lemak-lemak dalam badan.
Alfalfa - buang lemak-lemak terbakar tadi dan detoks toksin dalam badan. (Tambah lagi satu keistimewaannya - tambah susu badan!)
ESP - Tone kan semula kulit yang hilang lemak tadi supaya jadi lebih mantap, tegang dan membaik pulih sel dalam badan.

Inilah cara paling selamat dari makan ubat-ubatan kurus badan tanpa piawai dan kelulusan KKM di luar sana tu. Mungkin ambil masa yang panjang, tapi kesan berterusan dan kesihatan berpanjangan dapat dijamin.

Itu sebab saya suka sangat Shaklee ni! :-)