Overnight Oat Lazat, Berkhasiat.

3:35 PM



Sekarang ini ramai kawan-kawan di FB upload tentang overnight oats pula. Jadi macam trend. Ramai kawan-kawan saya sedar tentang kesihatan dan mengambil makanan yang sihat. Bagus sangat kan? Menjaga kesihatan lebih baik dari merawat. Betul?

Tentang overnight oats ini pula, sebenarnya kita tahu oats adalah salah satu makanan untuk sarapan sekiranya mahu mengikut menu yang sihat. Cuma kebanyakan kita tak suka rasanya dan persembahan makanan yang tak menarik. Putih dan plain. Tak seksi. Nak makan pun tak ada selera. Anak pun mencebik bila diberi oats untuk sarapan. Sedap lagi koko crunch kan?

Lalu terhasillah menu overnight oats yang boleh dipelbagaikan. 

Menyediakan overnight oats adalah mudah. Apa yang diperlukan ialah oat, komponen penyerapan seperti yogurt, susu atau jus dan perasa tambahan seperti buahan dan rempah. Add in seperti chia seed sekiranya mahu nutrition boost. Campurkan semua dan biarkan semalaman sehinga oatmeal menyerap semua cecair.

Langkah demi langkah seperti di bawah:

Sediakan mangkuk/bekas/jar
1/2 cawan oats kering (rolled oats organik adalah terbaik)
Sedikit pemanis seperti madu, molasses.
Pilihan buah-buahan - seperti pisang, epal, berry, kurma, dll
Pilihan cecair - secawan air atau susu badam atau susu atau yogurt
Pilihan rempah - serbuk kulit kayu manis

1. Masukkan oats dalam mangkuk
2. Masukkan pemanis seperti madu atau molasses.
3. Masukkan sedikit serbuk kulit kayu manis atau rempah lain.
4. Masukkan pilihan buah-buahan.
5. Masukkan pilihan cecair seperti susu, air, yogurt atau jus buah-buahan, jus pati delima
6. Biarkan semalaman di dalam peti ais.
7. ENJOY!

* Sebab letak dalam jar supaya mudah dibawa ke office, sekiranya mahu menikmatinya di office. Letak dalam mangkuk bertutup pun ok. Tak ada masalah bekas mana yang lebih baik. Isi di dalamnya lebih penting lagi. :-)

* Jika mahu masukkan kekacang seperti badam, walnut, masukkan pada waktu overnight oats hendak dinikmati. Sekiranya dibiarkan semalaman bersama oats, kekacang rasa macam lemau-lemau, jadi tak berapa sedap.

Resepi lain boleh klik di sini. Atau google saja. Banyak...!

Jika mahu lebih berkhasiat dah lebih lazat, masukkan 1 sudu ESP dan 1 sudu MealShake. Memang sedap.

Untuk lebih muda, masukkan satu sachet Collagen Powder. ;-)

You Might Also Like

0 comments