Tips Mengatasi Loya dan Muntah-Muntah Semasa Hamil

2:00 AM

Fasa 1st trimester merupakan fasa kritikal. Sebab badan sedang mengalami perubahan hormon. Masa ni, emosi punya turun naik. Bertabah sajalah.

Masa 1st pregnancy, loya-loya sampai 9 bulan. Seksa. Ada kala masak kena pakai face mask sebab tak boleh tahan bau. Perut tak ada isi pun boleh termuntah-muntah. Seksanyalah. Punyalah tabah ibu dapat menghadapi semua ini kan? Power betul perempuan ni. :-)

Apa yang saya pelajari, dari 1st pregnancy sampai yang ke 3 ini,

1. Jangan biar perut kosong. Makan la sikit-sikit. Buah-buahan adalah pilihan terbaik. Saya makan jambu/jambu air atau honeydew sebab banyak air. Dan banyak membantu kenyangkan perut. Lagi satu epal. Sebab epal boleh kurangkan penghasilan acid dalam perut yang menyebabkan gastrik atau pedih hulu hati. Seksa sangat bila kena.

2. Makan dengan kerap. Ada jadual makan. Bangun pagi, minum air suam + lemon untuk kurangkan rasa loya, mual.

Sarapan antara 7 - 8 pagi. Minum pagi antara 9:30 - 10:30 pagi. Makan tengahari antara 12:30tghari hingga 1:300 ptg. Minum petang antara pukul 4ptg hingga 5ptg. Makan malam antara pukul 7:30 hingga 8:30mlm. Supper antara 9:30 hingga 10:30 malam.

Antara makanan yang saya makan masa interval makan tghari dan malam : biskut, oat, yogurt, buah-buahan, susu.

Makan tengahari dan malam, saya ambil nasi, kentang bakar, ikan bakar, sup, bubur - bertukar-tukar supaya tak loya. Kalau tak dapat telan nasi, makan sup/bubur. Janji makan. Jangan biar perut kosong.

3. Kalau tak boleh minum air kosong sebab sebab muntah - minum air kosong + hirisan lemon sebab boleh hilang rasa loya. Minum air buah yang fresh. Jangan beli kat kedai sebab banyak gula. Nanti kena diabetic pulak. Susah nanti. (Ni saya kena masa anak ke dua. Tak boleh minum air kosong, tibai air bergula je. Dah kena diabetic. Tapi nasib baik tak sampai kena cucuk insulin. :-( )

4. Kacang seperti badam bagus untuk sumber kalsium sekiranya tak boleh ambil susu.

5. Rehat dan tidur dengan secukupnya sebab perubahan hormon badan boleh menyebabkan stress. Tak cukup rehat, lagi banyak stress.

6. Ambil supplement yang mencukupi. Pastikan cara makan supplement juga diberikan kerana tak semua supplement boleh dimakan serentak.

7. Kurangkan pengambilan kopi, teh dan minuman bergas sebab kandungan kafein menyebabkan zat besi/iron tidak dapat diserap oleh badan.

Semoga ini dapat membantu ibu-ibu di luar sana. :-)

You Might Also Like

0 comments