Set Berpantang Shaklee

Pengalaman Berpantang dengan Shaklee

12:00 PM

Saya bersalinkan anak ketiga saya, baby boy pada 24 Jun yang lepas. Alhamdulillah. Baby sihat dan saya bersalinkan Alim dengan mudah. Set kehamilan Shaklee yang saya amalkan banyak membantu menjaga kesihatan saya sepanjang mengandung.

Semasa pantang, saya terus mengambil set kesihatan ibu bersalin/berpantang Shaklee, iaitu mengandungi Vitalea, Vitamin C, B Complex dan Zinc Complex. Sebabkan dari mengandung saya ada mengambil Energizing Soy Protein (ESP), sepanjang pantang juga saya mengambilnya. Untuk menambah tenaga dan membaikpulih sel-sel dalam badan.

Alfalfa saya ambil selepas 2 minggu berpantang. Kena ambil untuk turunkan berat badan. Hehe.

Kali ketiga ini, anak saya besar sedikit dari abang dan kakaknya. 3.55kg. Jadi, luka agak besar dan jahitan pun banyak. Saya risau sangat nak buang air besar. Tapi alhamdulillah hari ke 3 pantang, saya dapat membuang dengan mudah.

Jahitan luka juga cepat baik, tak sampai dua minggu. Saya bertenaga untuk menjaga 3 orang anak sepanjang pantang ini. Ada 3 anak, tak boleh nak tidur-tidur siang sangat. Alhamdulillah masih cergas dan bertenaga sehingga suami pulang kerja waktu malam.

Alim menyusu dengan baik, berat badan dia naik dengan cantik. Waktu timbang pada usianya sebulan hari tu, berat naik 4.6kg. Susu badan sepenuhnya. Saya nak dukung dia sekarang dah tak larat. Hehe. Susu pun banyak, dapat menyusukan Alim dan mengepam untuk stok semasa saya kerja nanti.

Akan teruskan pengambilan Shaklee untuk penyusuan pula. Sama saja, ada Vitalea, B Complex, Vitamin C, Energizing Soy Protein dan tambah OsteMatrik untuk cukupkan bekalan kalsium dalam badan.

Alhamdulillah, semoga dipermudahkan perjalanan penyusuan Alim sehingga 2 tahun. :-)

ESP Soy Protein

Vitamin Shaklee Tak Berkesan?

10:30 AM

Tapi kita tanya diri kita semula, betulkah cara kita mengambil vitamin tersebut?

Kalau nak lihat keberkesanan supplement/vitamin yang kita ambil tu, kita kena: 

1. Ambil secara konsisten. 
2. Ambil masa sekurang-kurangnya 3 bulan (120 hari)
3. Minum air yang banyak. 
4. Ikut jadual yang diberikan. 
5. Ikut tips pemakanan yang diberikan.

Insya Allah. Kita akan nampak hasilnya dan kesannya adalah berpanjangan. 

Supplement adalah nutrisi yang diperlukan badan. Badan kita ini sangat unik, Ia akan self repair sekiranya nutrisi yang diberikan mencukupi.

Mengapa pengambilan supplement perlu konsisten sekurang-kurangnya 90-120 hari?

Sel hidup antara 90-120 hari, maka dalam tempoh itu disarankan apa jua suplemen yang diambil, ambil dengan istiqamah untuk mendapatkan kesan yang diingini (dalam tempoh penggantian sel). 

Jadi anda harus sabar jika belum mendapatkan hasil serta merta. Berikan masa kepada sel anda untuk menyerap zat-zat vitamin iaitu dalam tempoh 90-120 hari.

Dan jika anda tertanya-tanya kenapa sebotol Vitalea mengandungi 120 tablet, Vitamin C mengandungi 180 tablet. Inilah jawapannya.

Untuk itu menjamin kesannya berpanjangan, kenalah terus mengambil suplemen. :-)

Bagi yang pertama kali mau mencuba mengambil vitamin, saya sarankan anda mengambil Herblax untuk  proses pembersihan organ dalaman tubuh terutamanya usus bagi mengoptimumkan kadar penyerapan zat suplemen diikuti dengan pengambilan Energizing Soy Protein (ESP) bagi menghasilkan sel-sel tubuh yang sihat (disamping membaiki sel-sel lama) dan seterusnya, pengambilan vitamin-vitamin dan mineral-mineral yang lain secara konsisten.

 


Untuk konsultasi kesihatan, cara pengambilan vitamin, pertanyaan dan pesanan;
Hubungi
Amyz!
email : amizuraida@gmail.com
sms/whatsapp : 013 713 0023

Tips Kesihatan

Pulihkan Badan Selepas Bersalin

1:30 AM

Disebabkan saya baru saja lepas melahirkan anak, jadi elok juga saya kongsikan bagaimana caranya memulihkan badan selepas bersalin. Apa yang perlu dibuat sepanjang tempoh berpantang.

Yang penting, selepas bersalin, ibu perlu banyak berehat. Iyalah, banyak tenaga dan darah yang mengalir sewaktu proses melahirkan. Berehat perlu untuk memulihkan kembali tenaga dan badan dapat dipulihkan.

Selain itu, ibu boleh amalkan cara di bawah untuk memulihkan badan selepas bersalin. :-)

1. Urutan
Urutan mampu menigkatkan pengaliran darah, memulihkan kekejangan otot, dan membolehkan lebih banyak oksigen disalurkan ke tubuh. Apabila aliran darah berjalan lancar, ia apat mengelak dari masalah lenguh, sengal, pening dan sakit-sakit badan. Badan menjadi lebih segar, sihat dan mengurangkan kelesuan.

2. Lulur atau skrub badan
Sebahagian ibu yang mengalami perubahan hormon semasa hamil biasanya akan mengalami perubahan warna kulit termasuk kulit menjadi lebih hitam. bahagian yang hitam termasuk leher, perut, ketiak, tumit, paha atau ada juga sebahagian tubuhnya hitam. Dengan menggunakan lulur atau scrub badan anda dapat mengembalikan kehitaman tersebut, tubuh menjadi lebih halus, lembut, sihat dan sekaligus dapat mencerahkan semula warna kulit anda.

3. Pemakaian bengkung
Pemakaian bengkung yang kemas dan ketat membantu mengembalikan bentuk badan dengan cepat serta mengekalkan posisi yang baik terutama bagi ibu yang menyusukan bayi. Bengkung berfungsi untuk mengelakkan kemasukan angin sejuk pada liang perut serta memudahkan pengeluaran angin panas dan kotor menerusi ikatan barut dan ubat yang sempurna. Bengkung juga digunakan untuk membantu mengempiskan perut dan bahgaian berlemak yang terdapat pada paha dan punggung.  

4. Mandian
Jenis-Jenis mandian seperti mandi bunga, mandi rempah, mandi lulur, mandi dedaun dan mandi susu dipercyai dapat membuang angin dalam badan serta memberi kepanasan pada badan di samping dapat mengecutkan rahim, membersihkan vagina, melancarkan perjalanan darah, menyegarkan badan dan memberi tenaga pada tubuh.

5. Bertungku
Bertungku dikatakan dapat membantu memecahkan lemak, mengecutkan rahim dan organ yang bengkak akibat bersalin serta mengembalikan tubuh kepada keadaan asal. Tungku dibakar dan dibalut dengan daun serai, lengkuas dan pandan kemudian dilapis dengan kain. Bertungku perlu dilakukan selama sejam atau sekurang-kurangnya sejam.

6. Spa di rumah
Rawatan spa tentunya rawatan kecantikan dari hujung rambut hingga hujung kaki. Para ibu boleh mendapatkan khidmat rawatan spa secara eksklusif di rumah bagi rawatan selepas bersalin dan penjagaan ibu dan bayi dengan bidan yang berpengalaman.

Jangan pandang remeh kepada fasa pemulihan ini. Memulihkan diri selepas bersalin adalah sangat penting supaya badan kembali sihat bertenaga. Tinggalkan segala kerja, rehatkan diri anda, manjakan diri anda dalam tempoh pemulihan ini supaya badan anda betul-betul bersedia untuk memikul lebih banyak tanggungjawab sebagai isteri dan ibu.

Jangan lupa ambil supplemen untuk membekalkan nutrisi yang cukup untuk memulihkan badan ibu selepas bersalin. Apa lagi kalau bukan, Set kesihatan ibu berpantang/bersalin Shaklee. :-)

Amyz!
Kaunsultasi kesihatan anda.

Hubungi saya untuk tingkatkan taraf kesihatan anda.
email : amizuraida@gmail.com
sms/whatsapp : 013 713 0042

Tips Kempiskan Perut.

Tips Kempiskan Perut.

12:37 AM

Kawan-kawan sering mengadu mereka tidaklah gemuk, tetapi punya perut yang agak buncit. Terutama mereka yang sudah melahirkan anak. Perut saya tidaklah kempis macam anak dara dulu, tapi tidak juga buncit macam 2 bulan mengandung. Orang kata, nampak lemak la sikit. Adoi.

Oleh kerana baru melahirkan anak, waktu berpantang inilah waktu yang sesuai untuk turunkan berat badan dan kempiskan perut. Saya kongsi di sini beberapa tips untuk kempiskan atau langsingkan perut. Perut yang kempis dan slim adalah idaman wanita, betul? :-)

1. Minum air campur perahan lemon setelah bangun tidur. Tujuan untuk detox badan dan sangat berkesan dalam melangsingkan badan.

2. Ambil makanan dalam kuantiti yang sedikit, tetapi kerap. Kurangkan makanan berminyak, berlemak dan bergula. Kalau boleh kurangkan pengambilan gula. Atau tak ambil langsung. Atau gantikan dengan pemanis bukan gula.

3. Ambil lebih banyak fiber dan kurangkan makanan berkarbohidrat tinggi. Makan lebih buah-buahan dan sayur la kiranya. :-)

4. Jogging atau berjalan setengah jam 3 kali seminggu untuk menaikkan kadar metabolisma dalam badan. Lalu menggalakkan proses pembakaran lemak.

5. Jangan makan 3 jam sebelum waktu tidur. Kalau nak makan pun, makan la oat atau buah-buahan atau yogurt.

6.  Ah, paling penting - pengambilan air. 2 - 3 liter sehari. Jangan kurang ambil air. Air sangat-sangat membantu dalam proses pelangsingan badan dan kempiskan perut. Tapi jangan makan sambil sulam air. Tak elok. :-)

7. Ambil susu skim berbanding susu penuh krim. Tujuan untuk mengurangkan pengambilan makanan/minuman berlemak dalam dalam sehari.

8. Kurangkan pengambilan kopi, teh dan minuman berkarbonat. 

Kebanyakkan tips adalah tentang cara pemakanan kita. Jadi, untuk dapatkan perut yang langsing, badan yang sihat, kita perlu mulakan dengan diet yang sihat. Ingat, perut adalah punca segala penyakit. Kita beri yang baik untuk badan kita sihat ye?

Marilah menuju kejayaan!

Amyz - kaunsultasi kesihatan anda. Ewah!